VilleVarjo

Autoveron voi minimoida jo nyt

Autovero on taas kerran keskustelun kohteena, ja osin keskustelussa ja esityksissä menevät asiat sekaisin. Autoverotus nimittäin on kuitenkin aika selkeä kokonaisuus. Monissa tapauksissa auton hinnan nostaa melko kovaksi hiilidioksidipäästöihin perustuva autoverotus. Periaatteessa päästöihin perustuva verotus onkin siinä mielessä hyvä, että mahdollisimman suuri kulutus ei sinänsä ole järkevää, vaan päästöistä tavallaan joutuu maksamaan.

Olen seurannut kirjoittelua siitä, miten autovero mainitaan epäoikeudenmukaiseksi ja syrjiväksi. Moni on ilmaissut oikeutetun huolensa siitä, että esimerkiksi Ferrarien ja Lamborghinien hinta kasvaa suureksi hiilidioksidipäästöihin perustuvan veron vuoksi.

Sivumennen sanottuna onkin mielenkiintoista nähdä, miten kohonnut kysyntäpaine purkaantuu juuri tuonne useita satoja tuhansia euroa maksaviin autoihin jos niiden hinta veromuutosten myötä laskee jopa kolmanneksella. Laajojen julkisuudessa esitettyjen kommenttien perusteella kyse lienee vähintään satojen, jollei jopa useiden tuhansien urheiluautojen padotetusta kysynnästä juuri korkean autoveron vuoksi. Ainakin erilaisista sosiaalisen median keskusteluista olen päätellyt monen tuskailijan olevan aidosti harmissaan ja samalla hyvinkin maksukykyinen, sillä kukapa vähävarainen Ferrarin hintakehityksestä jaksaisi kantaa huolta.

Autoverosta ei kannata nytkään menettää yöuniaan, sillä verokarhu on huomaavaisesti laskenut pienipäästöisten autojen veroa ja niinpä sähköautot ja pistokehybridit ovat kevyesti verotettuja. 

Esimerkiksi Mercedes Benziltä löytyy huomionarvoisia E-sarjan pistokehybridejä jopa alle 100 000 euron hintaluokassa. E-sarjan Mercedestä voitaneen pitää kohtuullisen hyvänä ajoneuvona, sen olematta silti mitenkään pröistäilevä. Tasokkaampaa kyytiä haluaville löytyy S-sarjan pistokehybridejä hyvin kilpailukykyisin hinnoin 150 000 euron hintaluokassa. Molemmissa noissa mainutuissa Mercedeksen malleissa on autoveron osuus olemattoman alhainen, joten veronmaksun minimoimista haluaville löytyy toki vaihtoehtoja. Nuo autot ovat muutenkin suhteessa ominaisuuksiin suorastaan edullisia.

Tulkoon nyt vielä mainituksi - silloin kun varojen niukkuuden vuoksi joudutaan turvautumaan vaatimattomampaan kalustoon - tarjoaa esimerkiksi Volkswagen kansanauton filosofiansa mukaisesti huokeita ja olemattoman kevyesti verotettuja pistokehybridejä. Golfia ja Passatia saa ladattavana hybridin 50 000 euron kahta puolen ja autoveron osuus on noissa hankinnoissa vain muutamia tuhansia euroja. Samoin täyssähköauto Tesla on paitsi edullinen, on myös sen autovero olematon suorituskyvystä silti tinkimättä.

Eli ei autoverotusta sinänsä kannata itkeä, koska oikealla ajoneuvovalinnalla voi tuon veron jo nyt välttää lähes kokonaan. Kaupan päälle saadaan vielä hyvin edulliset kilometrit.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Ei tuossa autoveron poistossa sinällään mitään vikaa ole, mutta kun se kytketään osaksi luvattua veroalea liikenneverkkoselvityksessä siten, että väitetään kokonaisuuden autoilijan kohdalla pysyvän kustannusneutraalina, niin silloin on ongelma. Kustannukset moninkertaistuvat ja se on ongelma.

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo
Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei tuo nyt kovin kilpailukykyiseltä hinnalta kuulosta, jos auton ostamiseen vaaditaan mediaani-kotitalouden kaikki tulot viiden vuoden ajalta (auto 150 ke, mediaani 30 ke). Tässähän alkaa kohta kaivata muinaisia aikoja, jolloin omakotitalon sai 0.5-1 vuoden työllä eikä hevoseenkaan kovin mahdottomasti mennyt.

Toisaalta nythän Berner kertoi, että mökinmummokin voi säästää jopa sata tuhatta euroa kunhan vain ostaa sopivan auton, joten eiköhän tämä tästä.

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Suurin ongelma kaikissa poliittisissa päätöksissä olevan se, että mennään digitaatio edellä. Ei se niin toimi.

Ensin pitää tehtävä, tai ongelma saattaa uskottavasti toimivaksi ja ymmärrettäväksi. Sen jälkeen kuvaan otetaan digitaatio. Luonnollisesti valmisteluvaiheissa pitää olla digitaation mahdollistaminen taustalla kypsymässä.

Digitaatiota, eikä myöskään automaatiota pidä väkisin sovittaa, ellei hyötynäkökohtia löydy.

Kuten tuli, niin myös digitaatio on hyvä renki, mutta isäntänä tuhoisa.

Jarmo Halttu

Niinpä. Tulevassa autossani on veroa muistaakseni 11000e(kaupat tehty viime vuoden puolella). En kyllä millään saa siitä hyvitystä. Muutama satanen vuosimaksussa muutamassa vuodessa on vähän kuin vittuilua. Mitäs ostit auton väärään aikaan. Toki myöhemmin jos ostan uuden auton saan sen edullisemmin mutta jos en osta niin itse kärsin tämän veron omassa nahassani. Ainoa oikea tapa olisi että tämän vuoden autovero palautetaan ja viime vuodelta vaikka 2/3 ja sitä edelliseltä 1/3. Silloin se tasoittaisi tätä tupla verotusta.

Nyt en varmasti ostaisi uutta autoa eli autokauppa tulee jäätymään. Ei ihmiset tyhmiä ole, jotka siis voivat vielä vaikuttaa. Eläköön Kepu se ei koskaan petä!!! Nyt teki vaan todella ison petoksen siihen normaaliin siltarumpu politiikkaan verranttuna.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Lohdutuksena, ei noin hölmö selvitys voi edetä edes esityksen tasolle.

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo
Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Saattaa Jarmo olla niinkin, että jos autovero poistuu niin autokauppa joutuu toteamaan heillä olleen jo pitkään paineita korottaa hintoja ja sitä kautta kannattavuutta. Silloin tuo seuraavan auton luvattu hinnanalennus ei ehkä toteudukaan, koska markkinat ovat kuitenkin meillä pienet eikä varsinkaan uusissa autoissa synny oikeaa hintakilpailua.

Jarmo Halttu

Aivan varmasti kauppa parantaa katteita kuten autojen myyjät koska Suomeen on myyty alemmalla hinnalla johtuen meidän autoverosta.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Ei kai kellään auton ostajalla itsetarkoitus ole minimoida autovero. Se auton valinta perustuu millaisen auton ominaisuuksiltaan tarvitsee ja mihin budjetti riittää. Se on vaan just niin, että siinä pienessä ja keskikokoisessa autoluokassa tuo autovero on tuntuva.

Käyttäjän VesaPeltola kuva
Vesa Peltola

Niinhän sen täytyy jatkossakin olla sillä suuresta keskihintaisten autojen massasta ne verot kerätään. Ferrarien veroilla ei tähänkään saakka ole kokonaisuudelle ollut mitään merkitystä. Sama tilanne on tuloverotuksen puolella eli keskiluokan ansioiden verotuksen taso on ratkaisevin.

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Tämä on hyvä havainto, sillä tosiaan laaja joukko keskivertosuomalaisia keräävät suurimman osan verotuloista, on sitten kysymys tuloverosta, arvonlisäverosta tai vaikkapa autoverosta. Tämän vuoksi esimerkiksi puheet siitä, että 10% kansasta eli isotuloisilmat elättävät koko yhteiskunnan, on yksinkertaisesti virheellinen tieto.

Mika Fagerström

Monilta on jäänyt huomaamatta, että EU pakottaa valtioita edistämään hybridi- ja sähköautojen myyntiä. Jos niiden määrä yht'äkkiä kasvaa kymmeniin, tai satoihin tuhansiin, jää valtiolta auto-, käyttövoima- ja polttoaineveroja saamatta. Tämä porsaanreikä on siis tukittava kilometripohjaisella tai aikaansidotulla maksulla.

Minä ehdottomasti vastustan Bernerin tökeröä ehdotusta. Nyt olisi kuitenkin tärkeätä jatkaa avointa keskustelua. Ei kansa ole niin tyhmää, kuin S+B luulevat.

Jarmo Halttu

Enpä ole huomannut muita puolustamassa tätä Bernerin kanslailaisten kuppaus operaatiota kuin Toimi Kankaanniemi ja itse "pääpiru " eli Pääministerimme. Toivoittavasti kansa nyt tajuaa kenen etua Kepu ajaa? Ei edes niiden maalla asuvien vaan ihan oikeasti kaverille kanssa liiketoimintaa ja kyllä kansa maksaa. Onneksi Kokoomuksen puheenjohtaja kertoi äsken että mitään autoveron poistoa ei tule tällä hallituskaudella ja kerrankin arvostan Persuja tässä. Toki autovero tulee poistaa, mutta ei näin vaan asteittan ja suht nopeasti.

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Menipä tämä keskustelu vakavaksi, vaikka alun perin koitin saada sarkasmia mukaan.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Sarkasmi on vaikea laji, jota nettiaikana on uusi ja uusi kirjoittaja yrittänyt. Ei kannata yrittää, jos ei ole täysin varma osaamisestaan.

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Totta. Se tarvitsisi viedä niin paljon yli että sen huomaisi helpommin. Se toisaalta silloin vie kärjen koko jutusta. Esimerkiksi Veikko Huovisen Kasinomies Tom -kirjassa on heti ensimmäisessä luvussa riemastuttava kohta, jossa kirjailija esittelee kasinomiehen taloa ensin kuin parhaassa sisustuslehdessä ja tarina lähtee pikku hiljaa aivan hervottomaksi. Harva tuohon pystyy ja harva sitä ymmärtää. Sääli sinänsä.

Toimituksen poiminnat