Autoveron voi minimoida jo nyt

Autovero on taas kerran keskustelun kohteena, ja osin keskustelussa ja esityksissä menevät asiat sekaisin. Autoverotus nimittäin on kuitenkin aika selkeä kokonaisuus. Monissa tapauksissa auton hinnan nostaa melko kovaksi hiilidioksidipäästöihin perustuva autoverotus. Periaatteessa päästöihin perustuva verotus onkin siinä mielessä hyvä, että mahdollisimman suuri kulutus ei sinänsä ole järkevää, vaan päästöistä tavallaan joutuu maksamaan.

Olen seurannut kirjoittelua siitä, miten autovero mainitaan epäoikeudenmukaiseksi ja syrjiväksi. Moni on ilmaissut oikeutetun huolensa siitä, että esimerkiksi Ferrarien ja Lamborghinien hinta kasvaa suureksi hiilidioksidipäästöihin perustuvan veron vuoksi.

Sivumennen sanottuna onkin mielenkiintoista nähdä, miten kohonnut kysyntäpaine purkaantuu juuri tuonne useita satoja tuhansia euroa maksaviin autoihin jos niiden hinta veromuutosten myötä laskee jopa kolmanneksella. Laajojen julkisuudessa esitettyjen kommenttien perusteella kyse lienee vähintään satojen, jollei jopa useiden tuhansien urheiluautojen padotetusta kysynnästä juuri korkean autoveron vuoksi. Ainakin erilaisista sosiaalisen median keskusteluista olen päätellyt monen tuskailijan olevan aidosti harmissaan ja samalla hyvinkin maksukykyinen, sillä kukapa vähävarainen Ferrarin hintakehityksestä jaksaisi kantaa huolta.

Autoverosta ei kannata nytkään menettää yöuniaan, sillä verokarhu on huomaavaisesti laskenut pienipäästöisten autojen veroa ja niinpä sähköautot ja pistokehybridit ovat kevyesti verotettuja. 

Esimerkiksi Mercedes Benziltä löytyy huomionarvoisia E-sarjan pistokehybridejä jopa alle 100 000 euron hintaluokassa. E-sarjan Mercedestä voitaneen pitää kohtuullisen hyvänä ajoneuvona, sen olematta silti mitenkään pröistäilevä. Tasokkaampaa kyytiä haluaville löytyy S-sarjan pistokehybridejä hyvin kilpailukykyisin hinnoin 150 000 euron hintaluokassa. Molemmissa noissa mainutuissa Mercedeksen malleissa on autoveron osuus olemattoman alhainen, joten veronmaksun minimoimista haluaville löytyy toki vaihtoehtoja. Nuo autot ovat muutenkin suhteessa ominaisuuksiin suorastaan edullisia.

Tulkoon nyt vielä mainituksi – silloin kun varojen niukkuuden vuoksi joudutaan turvautumaan vaatimattomampaan kalustoon – tarjoaa esimerkiksi Volkswagen kansanauton filosofiansa mukaisesti huokeita ja olemattoman kevyesti verotettuja pistokehybridejä. Golfia ja Passatia saa ladattavana hybridin 50 000 euron kahta puolen ja autoveron osuus on noissa hankinnoissa vain muutamia tuhansia euroja. Samoin täyssähköauto Tesla on paitsi edullinen, on myös sen autovero olematon suorituskyvystä silti tinkimättä.

Eli ei autoverotusta sinänsä kannata itkeä, koska oikealla ajoneuvovalinnalla voi tuon veron jo nyt välttää lähes kokonaan. Kaupan päälle saadaan vielä hyvin edulliset kilometrit.

VilleVarjo
Suomen ruotsalainen kansanpuolue

Diplomi-insinööri ja yrittäjä. Ammattina rakennuttaja. Vaimo, neljä aikuista lasta ja jackrusselinterrieri.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu