VilleVarjo

Talvinopeusrajoitukset - hyvä asia, josta ei tule luopua.

Talvinopeusrajoitukset nousevat säännöllisesti puheenaiheeksi. Jopa kansanedustajia myöten on taas kerran vaadittu niiden poistamista. Keskusteluissa korostuu monen kirjoittajan näkemys omien taitojen riittävyydestä ja oman harkintakyvyn erinomaisuudesta. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.

Ajan vuodessa noin 80 000 km kookkailla nelivetoisilla korkeintaan vuoden vanhoilla saksalaisautoilla. Lisäksi käyn silloin tällöin Pohjois-Suomessa talviajokoulutuksissa. Noilla kilometrimäärillä näen aika monenlaista kulkijaa ja tilannetta. En missään nimessä väitä olevani mikään huippukuljettaja, mutta ajokilometrien määrä on jo kolmannella miljoonalla, ja se osoittaa jonkinlaista rutiinia.

 

Talvinopeusrajoitus on talvikaudella hyvä, eikä niistä tule luopua. Keskeisenä hyötynä on myös se, että liikenteen keskinopeus asettuu silloin aika lailla raskaan liikenteen mukaan, jolloin myös ohitustarve pienenee.

Nopeutta kasvattamalla ja ohituksilla ei kaksikaistaisilla teillä saavuteta merkityksellistä keskinopeuden kasvua. Esimerkiksi valtateillä 9, 11 ja 12 on käytännössä keskimäärin joka kymmenennellä kilometrillä 60 tai 80 km/h rajoituksia jopa useiden kilometrien matkoja, jolloin keskinopeutta ei tahdo saada kasvatettua kesänopeusrajoituksillakaan.

Moottoritiellä voisi enemmän käyttää vaihtuvia nopeusrajoituksia, toki silloinkin niiden käyttö edellyttäisi sitä, että niitä myös noudatetaan. Ykköstiellä noita on, mutta todelliseksi ongelmaksi on muodostunut se, että rajoituksen ollessa huonon kelin vuoksi esim. 80 km/h, joku kiireinen katsoo asiakseen ajaa 140 - 150 km/h. Tällöin nopeuserot kasvavat niin suuriksi, että onnettomuuden riski kasvaa huomattavasti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Aivan. Tiegeometria meikäläisillä teillä on tosiaan huomionarvoinen asia. Esim. ykköstien alkuosa kolmoskehältä Veikkolaan on linjattu niin jyrkillä kaarresäteillä, että kesälläkin 120 km/h nopeuden ylläpito vaatii huomattavaa keskittymistä.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Luovutaan talvinopeusrajoitteista. Tilalle 80-ja 100 alueet ympärivuotisiksi yhdeksänkympin alueiksi.

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Sekin saattaisi olla toimiva ratkaisu. Toisin yksiajorataisilla teillä on runsaasti liittymiä, joissa näkemäalue on jo 80 rajoituksellakin turhan lyhyt.

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

Voisiko ajatella että asennetaan vähemmän pönttökameroita ja säästyvillä rahoilla kelien mukaan vaihtuvia nopeusrajoituksia isoille teille. Luulisi ainakin 80.000 km vuodessa ajavaa turhauttavan körötellä talvinopeutta (80 km/h) hyvien sulien kelien vallitessa talvisaikaan niinkuin usein on tien päällä tilanne.

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Vaihtuvat rajoitukset varsinkin moottoriteillä ovat hyviä, kunhan niitä noudatetaan. Etelä-Suomen kaksikaistaisilla teillä tuo talvinopeusrajoitus ei juurikaan vaikuta matka-aikaan, koska 60/80 rajoituksia on joka tapauksessa tiheästi ja raskasta liikennettä on paljon eli keskinopeus jää kuitenkin tuonne 80 tuntumaan.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Euroopan liikenneturvallisimmissa maissa "pönttökamerat" ovat itsestään selvä asia. Suomessa niitä vastustavat kaikenlaiset kaaharit.

http://perttirampanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/257...

Vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä voidaan lisätä, mutta noudatetaanko niitä? Valvontaa tarvitaan! Ellei poliiseja riitä, niin nopeusvalvontakamerat ovat hyvä lisä valvontaan.

Sulista kelistä jankutetaan, mutta kyllä Suomessa syksy ja talviaikaan "USEIN ON TIEN PÄÄLLÄ" paljon muunkinlaista keliä: pimeyttä, loskaa, jäätävää sadetta, jäisiä polanteita, pöllyävää lunta, mustaa jäätä jne... Tällaisia kelejä varten tarvitaan nopeusrajoituksia. Ja paljon! Ja Suomea on muuallakin kuin Helsingin ympäristössä!

Koittakaa käsittää sekin, että nopeusrajoituksia ei aseteta vain peltilaatikon sisällä istuvien turvallisuudeksi, että pysyvät tiellä eivätkä törmäile toisiinsa, vaan muidenkin tiellä liikkuvien turvaksi.

Itsensä tavallista paremmiksi kuskeiksi, ja menopelinsä tavanomaista turvallisemmaksi mieltäville autoilijoille ei ole syytä antaa minkäänlaista mahdollisuutta noilla väitteillään ajella omien mieltymystensä mukaan. Pönttökameroita tien varsille mahdollisimman paljon, niin kyllä siinä kaasujalka kevenee. Ja rangaistukset riittävän koviksi. Liikennevälineen takavarikointi yhtenä keinona. Se on lähes ainoa tapa takoa järkeä liikennerikollisten päähän. Jos auttaa sekään?

Toimituksen poiminnat